result

 

نتیجه تست هوش

هوش های چندگانه گاردنر

در سال ۱۹۸۳ یک روانشناس آمریکایی به نام هاوارد گاردنر نظریه ای را مطرح کرد که در آن توضیح می داد که اگر کسی برای مثال در ریاضی قوی نیست این بدان معنی نیست که هوش او پایین است بلکه شاید او در جنبه های دیگری از زندگی ، هوش به مراتب بالاتری دارد.

او اعتقاد داشت که هوش انسان به دسته های متفاوتی تقسیم می شود که به آن هوش های چندگانه می گویند. شخصی که هوش ریاضی بالایی دارد به اندازه فردی که هوش اجتماعی بالا دارد جهان را درک می کند و تنها نوع نگاه آن ها متفاوت است.

هوش های چندگانه گاردنر به چند دسته تقسیم شد. این تقسیم بندی به این معنی نیست که شما یکی از آن ها را دارید و بقیه را ندارید! بلکه این معنی را می دهد که برخی از این هوش ها در شما بر دیگر هوش‌هایتان برتری دارند.

بنابراین هر فردی ممکن است در چند هوش قوی تر و دارای استعداد بیشتر باشد. شناخت علاقه و استعداد این امکان را میدهد تا برای آینده ی بهتر و مفیدتر برنامه ریزی کنند.

 

چرا باید هوش های خود را شناخت؟ 


  1.  در این گزارش هوش های فعال خود را میتوانید بشناید و متناسب با آن ها تصمیم های آینده را آگاهانه تر بگیرید.
  2. همچنین می توانید با شناخت هوش های مغفول مانده خود، در راستای تقویت آنها تلاش نمایید
نمودار راداری هوش های شما

[survey_answers id=”456034410″ style=”radarchart” data=”score”   uid=”true” session=”last”  title=”<h4 class=’myheader’>” ]

در نمودار راداری فوق می توانید تناسب هوش های چندگانه خود را مشاهده نمایید و آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید و با تفسیرهای پیشرفته تر دلایل رفتاری خود را بشناسید. 

همچنین با تفسیر درست نمودار بالا میتوانید رفتارهای آینده خود و یا دیگران( خانواده، همکاران و…) را با توجه به هوشهای فعال و مغفول مانده، پیشبینی کرد! 

اگر در تفسیر نمودار نیاز به توضیحات بیشتری هستین میتوانید از طریق بخش مشاوره، اقدام نمایید و حتی روش های تقویت هرکدام از هوش ها را جویا بشین. 

[survey_answers id=”456034410″  style=”barchart”  data=”score”  top=”3″   uid=”true” session=”last” ]

نمودار ستونی هوش های شما

[survey_answers id=”456034410″  style=”barchart”  data=”score”     uid=”true” session=”last” ]

 

سه هوش فعالتر

نمودار فوق سه هوش فعالتر شما را به نسبت دیگر هوش های شما را نشان میدهد. با شناخت و تقویت این سه هوش شما می توانید در انتخاب رشته و انتخاب شغل و پی بردن به دلیل برخی رفتارها و به طور کل شیوه زندگی استفاده ببربم 

با توجه به نمودار ستونی هوش های چندگانه فوق هوش های فعال تر خود را که دارای مقدار بیشتری نسبت به دیگر ستون ها دارد را شناسایی نمایید.

 معرفی هوش ها

در ادامه هشت هوش معرفی شده و توضیحی در مورد هر کدام داده شده است. همچنین برای هر هوش نیاز ها و علائق افرادی که در آن هوش قوی تر هستند نیز آمده است. چند نمونه از مهارت های افراد و مشاغلی که دارنده آن هوش میتواند موفق تر بلشد نیز آمده است تا راهنمای شما در آینده باشد. 

 

 

هوش بدنی – حرکتی :

این بخش از هوش عمومی به رابطه جسم و ذهن نظر داشته و بر مهارت های فیزیکی و ورزشی مثل تعادل ، چالاکی ، قدرت ، سرعت ، انعطاف پذیری ، هماهنگی ، حرکتی مثل هماهنگی دست و پا و هماهنگی دید و پا تمرکز داشته و نشان می دهد که فرزند شما به لحاظ هوش حرکتی و استعداد ورزشی در چه سطح و مایه ای قرار گرفته است . هوش حرکتی نه تنها در ورزش که در هنر هم کاملا کار آمدی دارد ، نمایش های مختلف در سیرک ها ، تئاترها ، ) بویژه تئاتر پانتومیم ( حرکات موزون و… بخشی از بکار گیری این توانایی ها را نشان می دهد . هوش حرکتی در زبان بدن هم نقش بسیار مهمی ایفا کرده و به بیان افکار و احساسات ، کمک شایانی خواهد کرد . هوش بدنی – حرکتی را شاید بتوان به عنوان ظرفیت استفاده از تمام یا بخشی از اندام مثل دست ها ، بازوها ، پاها ، انگشتان و …( برای آفریدن ، حل مسئله کردن ، انتقال معانی و مفاهیم و یا احساسات انسانی تعریف کرد .

نیازها :

نیاز به حرکت ، جنبش ، ورزش ، بازی ، تجربه های عملی و فیزیکی ، آموزش های حرکتی ، نمایش ، دستکاری کردن ، ساختن ، شکل دادن ، بازیگری ، فعالیت های حسی ، خطر جویی ، هیجان طلبی

علائق :

دویدن ، پریدن ، جهیدن ، کشیدن ، پرتاب کردن ، لمس کردن ، ساختن ، پانتومیم بازی کردن ، ورزش کردن ، مسابقه دادن ، رقابت کردن ، انجام فعالیت های هنری ، تئاتر بازی کردن ، اسکیت کردن ، اسکی کردن و…

مهارت ها :

رقصیدن ، استفاده از زبان بدن ، هماهنگی بدنی عالی ، ورزش ، صنایع دستی، تقلید حرکات ، هنر پیشگی ، استفاده از دست ها برای ساختن یا خلق کردن، ابراز احساسات از طریق بدن ، تراش جواهرات ، شکل دادن به اجسام اعم از چوب و شیشه و فلز و …( و بسیاری دیگر از مهارتهای روزمره مثل نواختن آلات موسیقیایی.

مشاغل :

ورزشکار حرفه ای ، بازیگر ، جراح ، صنعت گر ، نظامی ، مربی ، معلم تربیت بدنی ، کمدین ، منبت کار ، مجسمه ساز ، مکانیک ، نجار ، آهنگر، سفال گر ، جواهر ساز ، بنا ، آتش نشان ، خیاط ، آشپز ، فیزیوتراپ ، طلاساز، معمار ، خلبان ، فروشنده ، طراح ، استاد تربیت بدنی ، بدن ساز ، فیزیو لوژیست.

 

هوش فضایی ( تجسمی – ترسیمی ) :

هوش فضایی یکی دیگر از ابعاد تشکیل دهنده ی هوش هشتگانه است که ناظر بر درک عمیق و صحیح محیطی ، فضایی ، بصری و مکانی است . درکی که به فرزند ما امکان می دهد متناسب با آن واکنش نشان دهد . ما انسان ها برای درک عمیق داشتن از محیط ، فضا یا مکان ، نیازمندیم به آنکه خوب ببینیم خوب حس کنیم ، خوب ترکیب کنیم و خوب تحلیل کنیم . دیدن ریزه کاری هایی مثل زاویه ها ، رنگ ها، طرح ها ، شکل ها ، ترکیب بندی ها ، هماهنگی ها ) هارمونی ها ( ، تضادها ، فرم ها وموارد مشابه ، جزئی از عملکرد هوش فضایی است . دیدن این ظرافت ها و ترکیب بندی آنها با یکدیگر از جمله توانایی هایی است که در هوش فضایی به آن پرداخته می شود . معماران ، طراحان ، گرافیست ها ، نقاش ها و ریاضی دانان از جمله افرادی هستند که هوش فضایی بالایی دارند . این هوش به فرزند ما امکان می دهد که به آفرینش مجدد تصاویر ذهنی بپردازد و خلاقانه عمل کند .

نیازها :

نیاز به بازی با لگوها ، قطعات ، پازل ها ، قطعات چوبی ، طراحی کردن ، فیلم دیدن ، دیدن عکس و اسلاید ، داشتن کتاب های مصور ، گل ، خمیربازی .

علائق :

علاقه به طراحی داشتن ، نقاشی کردن ، کارهای هندسی ، معماری ، هنرهای تجسمی مثل مجسمه سازی ، صنایع دستی ، حجم های هنری ، نقوش هندسی، بازی های ساختنی ، کاردستی ، سفالگری

مهارت ها :

علاقه به طراحی داشتن ، نقاشی کردن ، کارهای هندسی ، معماری ، هنرهای تجسمی مثل مجسمه سازی ، صنایع دستی ، حجم های هنری ، نقوش هندسی، بازی های ساختنی ، کاردستی ، سفالگری ..

مشاغل :

مجسمه ساز ، طراح صنعتی ، مکانیک ، دریانورد ، هنرمند ، مهندسی معماری داخلی ، تورلیدر ، مدیریت جهانگردی ، مخترع ، گرافیست ، نقاش ، عکاس ، فیلمبردار ، کارتوگراف ، عمران نقشه برداری ، نقشه کش ، خلبان ، اختر فیزیک، تصویرگری کتاب ، کاریکاتوریست، مرمت آثار باستانی ، باستان شناسی ، کارگردانی ، طراح ، دکوراتور منزل ، طراح لباس ، آرایشگر ، شطرنج باز ، بازیگر، طراح گرافیک کامپیوتری ، ناخدای کشتی

 

هوش کلامی – زبانی :

این حوزه از هوش بیانگر توانایی در به کارگیری درست و به موقع کلمات به لحاظ مفهومی ، شکلی و دستوری است . کلماتی که حاوی اندیشه ها و احساسات است. این توانایی می تواند در زبان شفاهی بروز کند و یا اینکه در قالب نوشتاری ابراز شود . بخشی از این هوش می تواند به صورت زبان بدن هم ابراز شود که مشترک با هوش حرکتی است . دراین حوزه از توان هوشی می توان در متقاعد کردن ، بحث کردن ، مذاکره کردن ، چانه زدن ، تدریس کردن ، سخنرانی کردن ، حفظ کردن ، به یاد آوردن ، داستان نویسی کردن ، شعر سرودن و موارد مشابه و متعدد دیگری استفاده کرد. هوش زبانی – کلامی امکان درک و انتقال اندیشیدگی ها و احساسات و عواطف را به دیگری و دیگران فراهم می کند . از این هوش می توان برای بیان افکار و درک متقابل اندیشه ها و افکار دیگران بسیار استفاده کرد . هوش کلامی به فرزند ما امکان می دهد که به دریافت و تولید زبان شفاهی ، اشاراتی و یا نوشتاری بپردازد و از طریق آن با دنیای اطرافش به سازگاری برسد . هوش کلامی در برقراری ارتباط نیز به او کمک می کند و به وی یاری می رساند تا اندوخته ها و تجربیات خود را به دیگری و دیگران منتقل سازد .

نیازها :

کتاب ، مجله ، D.C ، D.V.D ، لوازم التحریر ، نوار ، مقاله ، مباحثه کردن ، یادداشت کردن ، دفترچه خاطرات ، روزنامه ، مباحثه

علائق :

خواندن ، نوشتن ، داستان گویی ، نقالی ، بازی های کلامی ، بازی های نوشتاری، کتابخوانی ، شنیدن کتاب های گویا ، حل معماها و چیستان ها ، ابزارهای ارتباطی مثل تلفن ، ایمیل و …

مهارت ها :

گوش دادن ، حرف زدن ، قصه گویی ، توضیح دادن ، متقاعد کردن ، تدریس کردن ، استفاده از طنز ، درک عالی از قالب و معنی کلمات ، یاد آوری اطلاعات ، مذاکره کردن ، بازاریابی کردن ، بکار گرفتن مهارت های زبانی .

مشاغل :

سیاستمدار ، نویسنده ، فیلسوف ، وکیل ، معلم و دبیر ، مترجم ، روزنامه نگار ، خطیب ، شاعر ، نقاد ، ویراستار ، داستان نویس ، فیلم نامه نویس ، روزنامه نگار، زبان شناس ، زبان دان ، استاد دانشگاه ، گوینده رادیو و تلویزیون ، گزارشگر ، بازاریاب ، مشاور ، حقوق دان ، گفتار درمانگر ، تایپیست، مشاور حقوقی ، کتابدار، رهبر گروه حزب یا سازمان ، روحانی ، طراح آگهی ، ناشر ، مدیریت نشریه و مجله ، دلال و واسطه.

 

هوش منطقی – ریاضی 

هوش منطقی _ ریاضی نیز یکی دیگر از ابعاد هوش است که به فرزندمان امکان می دهد که درک صحیح و درستی از اعداد ، علائم و نمادهای ریاضیاتی و هندسی بدست آورد. او می توانیم از استدلال های منطقی ) مثل استدلال قیاسی و استدلال استقرایی  خود به بهترین وجه استفاده کند الگوها و روابط منطقی را به خوبی شناسایی کرده و درک کند و آنها را به کار بگیرد . به کمک این هوش فرزند ما می تواند روابط منطقی ، گزاره ها ، قضایا ، فرمول ها ، تعاریف ، توابع و بسیاری از امور انتزاعی را به خوبی فهمیده و با آن انس و الفتی دیرینه داشته باشد . هوش منطقی _ ریاضیاتی به او امکان می دهد که فرضیه آزمایی کند . تعمیم دهد ، استنتاج کند، تخمین بزند ، برآورد کند ، محاسبه کند ، دسته بندی کند و خلاصه فعالیت های زیادی را می تواند در سایه این هوش انجام دهد . هوش منطقی – ریاضیاتی به وی امکان می دهد که به راحتی بتواند به اصول زیر بنایی یک سیستم نامنظم و به ظاهر، ساخت نایافته پی برده و درک صحیح و جامعی از آن پیدا کند . به او در درک ارتباطات انتزاعی و مجازی کمک می کند و اجازه می دهد که به خوبی از منطق استفاده کند .

نیازها :

نیاز به درک منطقی هر چیزی ، محاسبه کردن ، فرموله کردن ، دسته بندی کردن ، انجام آزمایش ، فرضیه سازی کردن ، فرضیه آزمایی کردن استدلال کردن

علاتق :

علاقه به نجوم و اختر شناسی ، آزمایشگاه ، تجربه کردن ، حل کردن جدول ، حل معماهای ریاضی ، حل مسئله کردن ، پژوهش کردن ، استدلال کردن ، متقاعد کردن و متقاعد شدن ، علاقه به علوم پایه داشتن.

مهارت ها :

مسئله حل کردن ، تقسیم بندی و طبقه بندی اطلاعات ، کار کردن با مفاهیم انتزاعی برای درک رابطه آن ها با یکدیگر ، بکار گرفتن زنجیره ی طولانی از استدلال ها برای پیشرفت انجام آزمایش های کنترل شده ، پرسش گری ، کنجکاوی در پدیده های طبیعی ، انجام محاسبات پیچیده ریاضی ، کار کردن با اشکال هندسی .

مشاغل :

مهندس ، حسابدار ، محقق ، ریاضیدان ، دانشمند ، حسابرس ، بیمه گر ، پذیره نویس، نماینده فروش ، آماردان و کارشناس آمار، تحلیل گر کامپیوتر ، اقتصاد دان ، برنامه ریز اقتصادی ، متخصص بودجه ، مدیر امور مالی ، برنامه نویس کامپیوتر ، منطق دان ، کتابدار ، آهنگساز ، مهندسی پزشکی ، داروسازی ، حقوق دان ، پژوهشگر علوم ریاضی .

 

هوش موسیقیایی :

هوش موسیقیایی بیانگر توانایی در درک ، ساخت ، اجرا ، تشخیص و تبدیل به ریتم ، ملودی یا طنین قطعات موسیقی است.به نظر می رسد که دارندگان این هوش می توانند در آهنگسازی ، نوازندگی ، نقد و بررسی موسیقیایی ، آموزش موسیقی ، خوانندگی و سایر موارد مرتبط کاملا موفق عمل نموده و نسبت به سایرین برتری داشته باشند . مشروط به اینکه واقعا این هوش در صدر اولویت های هشت گانه هوشی قرار گرفته باشد . افرادی که هوش موسیقیایی بالایی دارند از درک و احساس موسیقیایی خوبی برخوردارند ، آنها حساسیت شنیداری بالایی دارند . ریتم پذیری فوق العاده خوبی دارند . حافظه ملودیایی خوبی دارند . هم به لحاظ تحلیلی و هم به لحاظ تکنیکی، با موسیقی ارتباط برقرار می کنند و با آن به نهایت آرامش می رسند . این جنبه از هوش ، ظرفیت تفکر موسیقیایی فرزندمان را به ما نشان می دهد ، به ما نشان می دهد که توان مندی هایی همچون شنیدن ، تشخیص و تمایز اصوات ، شناسایی الگوهای صوتی ، یادآوری این الگوها ، چگونگی به کار گرفتن آنها و چگونگی خلق و آفرینش آنها و یا ایجاد تغییر در این الگوها تا چه میزان در او رشد و توسعه یافته و بکار گرفته می شود . هوش موسیقیایی در واقع منتهی به ایجاد توانایی در خلق اصوات آهنگین ، تبادل احساس با دیگران از طریق موسیقی آفرینش معانی و تبادل پیام موسیقیایی و درک و دریافت آنها می شود.

نیازها : 

داشتن ابزار آلات موسیقیایی یا دسترسی داشتن به ابزار آلات موسیقیایی مثل پیانو ، سنتور ، تنبک ، دف ، گیتار ، سه تار و … رفتن به کلاس های آموزش موسیقی و آواز خواندن ، حضور در کنسرت های موسیقی ، داشتن آلبوم های موسیقیایی به صورت CD و D.V.D ونوار .

علاتق :

گوش دادن به موسیقی ، نواختن آلات موسیقیایی ، آواز خواندن ، سوت زدن ، زمزمه کردن ، با دست ها ، پاها یا سرو گردن به صورت ریتمیک کار کردن ، آهنگ سازی ، شعر خوانی ، ترانه سرایی.

مشاغل :

آواز خواندن ، ریتم گرفتن ، سوت زدن ، نواختن آلات موسیقیایی ، تشخیص الگوهای آهنگین ، آهنگ سازی ، به یاد آوردن ملودی ها ، ملودی سازی ، درک ساختار و ریتم موسیقی .

 

هوش طبیعت گرا :

بخشی از هوش عمومی را هوش طبیعت گرا تشکیل می دهد . این بخش از هوش ، باعث ایجاد مهارت در شناختن ، مقایسه کردن ، دسته بندی کردن ، تفاوت یابی کردن و تشابه یابی کردن پدیده های طبیعی اعم از جانوران ، گیاهان و یا طبیعت بی جان می گردد . هوش طبیعت گرا موجب اتصال و سازگاری رفتارهای زیست _ محیطی با محیط طبیعی شده و به فرزندمان امکان می دهد که در شرایط مختلف طبیعی واکنش ها و رفتارهایی متفاوت اما سازگارانه ) مفید و مؤثر ( از خود نشان دهد . هوش طبیعت گرا که می توان از آن بانام هوش زیست – محیطی هم یاد کرد به دارنده ی خود امکان می دهد که توانایی ویژه ای در تشخیص انواع جانداران اعم از گیاهی و حیوانی داشته و با حساسیت تمام در شناخت طبیعت بی جان نیز ماهر و متبحر باشد . شناخت انواع ابرها ، کوهها ، دره ها ، خاک ها ، سنگ ها ، رودها و جنگل ها نمونه ای دیگر از کاربرد این شکل از هوش می باشد .

نیازها :

نیاز به رفتن در دل طبیعت ، برقراری ارتباط با گیاهان و با حیوانات ، داشتن و نگهداری حیوانات خانگی ، ابزارهایی مثل میکروسکوپ ، دوربین ، ذره بین ، دوربین عکاسی و … جهت بررسی طبیعت.

علائق :

علاقه به باغبانی ، پرورش حیوانات ، نگهداری از پرندگان و حیوانات ، جستجو و پژوهش در طبیعت ، حفظ و مراقبت از محیط زیست.

مهارت ها :

دیدن پدیده های طبیعی ، دقت به مسائل زیست محیطی ، گرد آوری کردن ، دسته بندی کردن ، مقایسه کردن ، تشابه یابی کردن ، مراقبت کردن .

مشاغل :

جنگل داری ، مهندسی منابع طبیعی ، مهندسی شیلات ، مهندسی کشاورزی ، زنبورداری ، دامداری ، باغداری ، جنگل بانی ،؛ زیست شناسی ، دامپزشکی ، کشاورزی ، جانور شناسی ، زمین شناسی ، سنگ شناسی ، خاک شناسی ، آبشناسی ، هواشناسی ، منجم ، کارتوگراف ، مامور پارک ، کارمند باغ وحش ، علوم آزمایشگاهی ، تغذیه ، دانشمند علوم طبیعی .

 

هوش درون فردی :

هوش درون فردی نشان دهنده ی میزان تسلط فرد بر خود و داشتن شناختی است که از خودش دارد ، این هوش یعنی شناخت خود و توانایی ابراز عملکردی مناسب با آن . نمره ی فرزند شما در هوش درون فردی ، بیانگر نقاط قوت او ، نقاط ضعف او ، نیازهایش ، علایقش ، انگیزه هایش ، خلق و خو ، تمایلات ، خویشتن داری ، اعتماد بنفس ، عزت نفس و دهها فاکتور دیگردارد . هوش درون فردی ناظر بر خودشناسی و خودپذیری است. این کارکرد هوشی به فرزند ما امکان می دهد که درک خوبی از خود داشته باشد . بداند کیست ؟ چه توانایی هایی دارد ؟ چه مهارت هایی دارد ؟ چه کارهایی را می تواند انجام دهد ؟ نسبت به واکنش هایش خود آگاهی داشته باشد و خلاصه تکلیفش را با خودش بداند .

نیازها :

نیاز به تنهایی ، نیاز به در خود نگری ، خود کاوی ، خلوت گزینی ، آرامش ، دوری از دیگران ، دوری از سرو صدا ، انجام دادن پروژه های انفرادی .

علائق :

خیال پردازی ، برنامه ریزی کردن ، خودسازی کردن ، هدف گذاری کردن ، اندیشیدن و بررسی کردن ، نقد کردن ، ارزشیابی کردن بویژه خود ارزیابی کردن، علت یابی کردن ، مقایسه کردن ، تشابه یابی کردن ، تفاوت یابی کردن ، کاربرد یابی کردن.

مهارت ها :

تشخیص نقاط قوت و ضعف خود ، درک و بررسی خود ، آگاهی از احساسات درونی تمایلات و رویدادها ، ارزیابی الگوهای فکری خود ، با خود استدلال کردن ، با خود فکر کردن ، درک نقش خود در ارتباط با دیگران.

مشاغل :

فیلسوف ، روان شناس ، پژوهشگر ،کارشناس ، الهیات ، دبیر فنی ، مشاور ، بازرگانی، کار آفرین ، نقشه کش ، رهبر مذهبی ، روانکاو ، روان پزشک .

 

هوش بین فردی :

هوش بین فردی یعنی آن بخش از توانایی که در درک و تمایز حالات روحی _ روانی ، نیت ها و مقاصد ، انگیزه ها ، احساسات ، عقاید ، عادات ، باورها ، نیازها ، کشش ها و شخصیت دیگران کمک می کند . هوش بین فردی مستلزم شناسایی حالات چهره ، صداها ، زبان بدن ، ایما و اشارات و … می باشد فردی که از هوش بین فردی بالایی برخوردار است ، به خوبی می تواند دیگران را مدیریت کند . دیگران را هدایت و رهبری کند ، دیگران را متقاعد کند و دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهد دیگران را بفهمد و نسبت به احساسات ، دیدگاهها و اخلاق دیگران آگاه و حساس باشد . این حساسیت کمک می کند تا فرزندمان با بهره گرفتن از هوش بین فردی در رسیدن به اهداف شخصی ، حرفه ای ، اجتماعی و خانوادگی خود موفق تر باشد.

نیازها :

نیاز به معاشرت و آمد و شد ، داشتن دوستان متعدد ، حضور در محافل و مجامع ، مهمانی دادن ، مهمانی رفتن ، حضور در باشگاه ها و ورزش های گروهی ، بازی های دسته جمعی .

علائق :

گفتگو کردن ، سازمان دهی کردن ، رهبری کردن ، مدیریت کردن ، راهنمایی کردن مشاوره دادن ، حمایت کردن ، کنترل کردن ، نظارت کردن ، ارتباط دادن ، تغییر دادن .

مهارت ها :

دیدن مسائل از نقطه نظر دیگران ، گوش کردن ، همدلی کردن ، درک مقصود و نیت دیگران ، رابطه برقرار کردن چه از طریق کلامی و چه غیر کلامی ، اعتماد سازی ، حل و فصل آرام در گیری ها ، برقراری روابط مثبت با دیگر مردم.

مشاغل :

دیپلمات ، بازاریاب ، فروشنده ، مدیر روابط عمومی ، تاجر ، سیاست مدار ، مدیر ، معلم ، فعال اجتماعی ، واعظ ، مدیر ، جامعه شناس ، مردم شناس ، روان شناس ، مددکار ، درمانگر ،کاسب ، پزشک ، روحانی ، حقوق دان .